מבזק מס מספר 519 - 

מיסוי בינלאומי  7.11.2013

חלוקה מנאמנות עד לתום שנת 2013- האומנם? - 7.11.2013

לאחרונה נתקל משרדנו בשאלה הקשורה לשינוי החקיקה האחרון בפרק הנאמנויות במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2013- 2014 (חוק ההסדרים) והיא- האם יש יתרון בחלוקות מנאמנות לפני תום שנת 2013 ?

כידוע, אחד השינויים המהותיים בפרק הנאמנויות לאור חוק ההסדרים, הוא ביטול הסדר המס המיטיב לגבי "נאמנות יוצר תושב חוץ" וקביעת הסדר מס מחמיר לגבי "נאמנות נהנה תושב ישראל" (לרבות "נאמנות קרובים"). נאמנות כאמור תחוב במס, על חלק או על מלוא הכנסתה, ככל שיש נהנה תושב ישראל. עיתוי החיוב במס ושיעור המס החל תלוי בסוג הנאמנות (נאמנות קרובים או נאמנות נהנה תושב ישראל שאינה כזו) ובחלופה שנבחרה. בחלק מהמקרים, חובת דיווח ותשלום מס חלה בעת חלוקה חייבת לנהנה תושב ישראל (בנאמנות קרובים שלגביה "נבחרה" אופציית המיסוי בעת החלוקה).

תחילתו של פרק הנאמנויות בנוסחו החדש הינה מתחילת שנת 2014, כך שבכל הנוגע לעצם חיובה במס של חלוקה לנהנה, הרי שהיא קיימת (בתנאים מסוימים) רק משנת המס 2014 ואילך.
תיתכן טענה לפיה חלוקה מנאמנות קרובים הנובעת מרווחים שנצמחו עד לתום שנת המס 2013 תהיה חייבת במס אם בוצעה בשנת המס 2014 או לאחריה. לעמדתנו, חלוקה כאמור מרווחים שנצברו עד 2013 אינה חייבת במס בהקשר זה.

בלי קשר לשאלת החיוב במס המהותית, אחת השאלות הנפוצות בהקשר זה היא האם החלוקה חייבת בדיווח על ידי הנאמן או הנהנה, ולעניין זה יש להתייחס לתקופות השונות.

נציין כי במסגרת חוק ההסדרים נוסף סעיף 131(א)(5ב)(5), המחייב בדיווח נהנה שקיבל חלוקה מנאמן (בכסף או בשווה כסף, חייבת במס או שלא). עד לשינוי החקיקה האמור חובת הדיווח חלה על נהנה תושב ישראל בלבד, רק בשל חלוקת נכס שאינו כסף (וגם אז מדובר היה בחובת הגשת הודעה ולא בחובת הגשת דוח שנתי). כמו כן, מאחר שסעיף 131 אינו חלק מפרק הנאמנויות (שתחילתו כאמור משנת 2014) – תחולתה של החובה החדשה להגשת דוח נגזרת מתחילתו הכללית של חוק ההסדרים שהיא בעיקרון 1/8/2013.

לאור האמור, רשות המסים עשויה לטעון כי חובה להגשת דוח בשל חלוקה מנאמנות חלה על נהנה שקיבל חלוקה כבר מיום 1/8/2013.
מנגד ניתן לטעון, כי לאור לשון הוראת התחילה של חוק ההסדרים בעניין זה – "הוראות סימן זה יחולו על הכנסה שהופקה או נצמחה ביום התחילה (1/8/2013) ואילך" – הרי שחובת הגשת דוח כאמור על ידי נהנה לא קיימת מכיוון שלא מדובר בהכנסה שהופקה או נצמחה ביום התחילה ואילך: חלוקה לנהנה אינה מהווה כלל הכנסה, קל וחומר לפני כניסתו לתוקף של פרק הנאמנויות המתוקן. נציין כי כל עוד לא פורסמו טפסי הדוחות לשנת המס 2013, לא ברורה מה תחולת הדיווח כאמור או לפחות מה עמדתה של רשות המסים בעניין.

כידוע, קיימות נאמנויות רבות שלא נכללו עד היום ברשת המס והדיווח בישראל, בעיקר בשל סיווגן (על ידי הנאמנים בהן) כ"נאמנות יוצר תושב חוץ". לאור קיומה הפוטנציאלי של חובת הגשת דוח בשל חלוקה המבוצעת לכל הפחות לאחר יום 1/8/2013 (אולי אף לפני כן אך לא נרחיב בעניין זה) ובשל חבות מס צפויה בגין הכנסות שיצמחו החל משנת 2014, מומלץ  לבחון ביצוע פנייה להסדר עם רשות המיסים בקשר לנאמנויות אשר תחולת החוק לגביהן יחל בשנת המס 2014. צפוי כי הגעה להסדר כאמור, יכלול גם שיערוך (Step-Up) של נכסי הנאמנות. טרם פורסם מתווה ההסדרים לנאמנויות על ידי רשות המסים אולם אנו צופים כי יפורסם בקרוב.

למשרדנו ניסיון רב בטיפול בנאמנויות  ובחבויות המס והדיווח החלות עליהן. נשמח לסייע במקרים המתאימים.

 

לפרטים נוספים, ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס ולרו"ח (משפטן) אייל סנדו, ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה